Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Als de Arabieren al niet gewoon worden doodgezwegen in onze cultuur en in ons geschiedenisonderwijs, dan is de beeldvorming over hen vaak negatief. Lucas Catherine nam de proef op de som. Hoe keken Suske en Wiske naar de Arabieren? En hoe deden de Chinezen dat? Over de Arabische origine van gazpacho, de maffia, Saint-Tropez en Jan Van Eyck ja die van het Lam Gods, die in 1429 op vakantie ging in het Arabische Granada. En over de pogingen van Leopold II om Marokko te koloniseren.'Veel van wat ik vertel zal u vreemd in de oren klinken. Daarom probeer ik mijn verhaal ook visueel duidelijk te maken met prentjes', legt Lucas Catherine uit in de inleiding. 'U kent de uitdrukking: je moet het gezien hebben om het te geloven.'https://www.epo.be/nl/geschiedenis/2451-Klein-Arabisch-Prentenboek-9789064457111.html
History of civilization --- Arab States --- Arabs --- Public opinion --- Arab countries --- Foreign public opinion [Belgian ] --- Foreign public opinion [Chinese] --- Muslims --- Social life and customs --- Arab states --- Arabisch-islamitische cultuur --- Beeldvorming --- Diversiteit --- Inclusie --- Maatwerk --- Grafische vormgeving --- Geschiedenis
Choose an application
In 'Van harem tot fitna', dat de periode van 1848 tot 2010 beslaat, wordt de complexe geschiedenis van de beeldvorming over de islam in kaart gebracht. Nauwgezet en gedetailleerd analyseren de auteurs de beeldvorming over de islam zoals die zich in anderhalve eeuw in diverse kringen (katholieken, protestanten, humanisten, liberalen) heeft ontwikkeld. Welke beelden bestaan er in Nederland over de islam? Wanneer zijn ze ontstaan; welke beelden zijn juist verdwenen? En welke beelden worden gerecycled? En wat zeggen de beelden over de strijd van oude en nieuwe Nederlanders om te komen tot een nieuwe identiteit in een snel veranderende samenleving?
Christianity and other religions --- Islam --- 297 (492) --- Mohammedanism --- Muhammadanism --- Muslimism --- Mussulmanism --- Religions --- Muslims --- Relations&delete& --- Christianity --- Public opinion --- Islam. Mohammedanisme--Nederland --- Netherlands --- Relations
Choose an application
Toen West-Europa zich nog in het centrum van het politiek-economische wereldsysteem bevond en zichzelf daardoor als referentiepunt voor de mondiale cultuur zag, hoefde het zich niet te verdiepen in de vraag: "Hoe kijken de 'anderen' naar ons?" Met de verschuivende machtsverhoudingen zijn evenwel veel van de vroegere vanzelfsprekendheden verdampt. Hoe de leiders van de Volksrepubliek China ons evalueren, of hoe de islami(s)tische wereld ons definieert, doet er wel degelijk toe, zij het om uiteenlopende redenen. In een multipolaire wereld hebben wij niet langer het alleenrecht de anderen een plaats te geven maar worden wij zelf een rol toegemeten. Het gevaar is reëel dat we terugvallen op een loopgravenidentiteit en de 'anderen' als vijanden bestempelen, omdat die onze belangen belagen. Dat een aantal van deze belangen helemaal niet te rechtvaardigen vallen, of dat er geen redenen zijn om er een monopolie op te eisen, wordt al eens uit het oog verloren. Bij dit alles wordt het cliché over 'de anderen' niet geschuwd en gaan we eerder af op percepties dan op de werkelijkheid. In dit boek wordt gepleit voor een genuanceerde benadering van de problematiek van het benoemen en benoemd te worden. Tevens wordt gepoogd om het proces ervan een solidere basis te verschaffen, los van de retoriek, maar refererend aan bredere machtsrelaties. Spiegelpaleizen is één pleidooi tegen de verschraling van het denken rond identiteit die al te vaak gezien wordt als vastomlijnd en statisch in de tijd. Vandaar dat ook de structuur ervan eerder lijkt op een wandeling met wisselende perspectieven dan wel op een rit over de autosnelweg van dat ene gelijk.
Ethnology. Cultural anthropology --- Sociology of culture --- Other (Philosophy) --- Political science --- Administration --- Civil government --- Commonwealth, The --- Government --- Political theory --- Political thought --- Politics --- Science, Political --- Social sciences --- State, The --- Alterity (Philosophy) --- Otherness (Philosophy) --- Philosophy --- Political aspects --- Social aspects --- Europe --- Council of Europe countries --- Eastern Hemisphere --- Eurasia --- Foreign public opinion. --- culturele antropologie --- etnologie
Choose an application
Dounia Bouzar analyseert hoe de radicale islam de religie hanteert als een breuk en afscheiding met de rest van de samenleving(en). Ze toont aan hoe de radicalisering o.a. steunt op een proces van sektevorming zoals het wegvegen van de individuele identiteiten, het creëren van de illusie tot een heilige groep uitverkorenen te behoren, het aanbieden van een virtuele ruimte voor jongeren die nergens bijhoren. Bouzar benadrukt wat volgens haar de stille meerderheid van moslims denkt. Zij geeft sleutels om de standpunten van zowel antimoslims als radicale moslims te ontkrachten. Zij biedt een aantal handvatten voor praktische situaties (maaltijden, ramadan, hoofddoek, man/vrouw relaties). Hoe eenheid in diversiteit creëren op basis van de theorie van de grootste gemene deler. Bouzar is antropologe van de religieuze feiten en expert in discriminatie bij de Raad van Europa.
Islamic fundamentalism --- Islam --- Women in Islam --- Islam and politics --- Public opinion --- Customs and practices --- Islamic fundamentalism - France --- Islamic fundamentalism - France - Public opinion --- Islam - France - Customs and practices --- Women in Islam - France --- Islam and politics - France --- discours radical --- la religion --- rupture sociale --- la radicalité --- civilisation --- le religieux --- retour à la tradition --- le niqab --- nouveaux mouvements musulmans --- les risques d'une validation de l'islam radical --- pureté du groupe --- le processus sectaire --- la viande halal --- l'effacement des identités individuelles --- l'unité du groupe --- le mimétisme --- appartenance à une filiation sacré --- la recherche de clan --- la recherche de toute-puissance --- la violence --- la paranoïa chez les activistes violents --- guerre sainte --- islam --- mépris du féminin --- la séparation traditionnelle des sexes --- apartheid radical --- déshumaniser les femmes --- éthique sexuelle --- le foulard --- réappropriation de l'islam --- radicalisme --- la réappropriation féministe du foulard
Choose an application
Neerslag van een studiedag die in maart 1999 georganiseerd werd door het Universitair Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking (UCOS) en het Centrum Leo Apostel (CLEA). Doel: de vaststelling onderzoeken dat communicatieproblemen tussen culturen veelal te maken hebben met het anders denken over en het anders zien en beleven van de realiteit. In die context bogen de auteurs zich over een aantal vragen: Is het "andere" werkelijk zo onoverbrugbaar "anders"? Of is dit slechts een interpretatie? En zijn er in de realiteit niet veel meer gelijkenissen dan we vermoeden? Hebben we niet sedert geruime tijd dezelfde soort basisuitgangspunten als de nieuwste bevindingen in de wetenschappen erbij betrokken worden - bijvoorbeeld in verband met ruimte en tijd? Enerzijds willen de auteurs kennissystemen uit andere culturen "de-exotiseren" via een vergelijking met de nieuwste bevindingen in de wetenschap. Anderzijds zijn ze van mening dat ook de wetenschappen baat kunnen hebben bij een vergelijking met enkele elementen uit de Afrikaanse kennissystemen.
Cognition and culture. --- Knowledge, Sociology of. --- Africa --- Social life and customs. --- interculturele communicatie --- interculturaliteit --- Philosophy and psychology of culture --- Sociology of culture --- Multiculturele samenleving --- Wereldbeeld --- Afrika --- Mondiale vorming --- Cognition and culture --- Knowledge, Sociology of --- 305.81 --- kennissystemen --- #gsdbS --- Knowledge, Theory of (Sociology) --- Sociology of knowledge --- Communication --- Knowledge, Theory of --- Public opinion --- Sociology --- Social epistemology --- Culture and cognition --- Cognition --- Culture --- Ethnophilosophy --- Ethnopsychology --- Socialization --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit
Choose an application
Selahattin Koçak neemt in dit boek alle clichés en vooroordelen van autochtone Vlamingen tegenover moslims én omgekeerd onder de loepe. Hij schopt tegen heilige huisjes aan beide kanten, vertelt waarheden over de islam die weinig of geen Vlamingen kennen, legt de vinger op zere plekken bij de moslims... Hij schuwt de controverse niet, schrijft scherp en kritisch, maar ook grappig, verrassend en boeiend. Is de islam agressief, vrouwonvriendelijk, homofoob, fanatiek religieus, extremistisch, antisemitisch en crimineel? En zijn niet-moslims zoveel beter?
Islam --- #SBIB:316.331H300 --- #SBIB:316.331H421 --- C1 --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- islam --- kritiek --- BPB1004 --- 081 Godsdienst --- 217.9 --- besnijdenis --- terrorisme --- 297 --- Moslims --- Godsdienst en samenleving: algemeen --- Morfologie van de godsdiensten: Islam --- Kerken en religie --- Islam in het Westen --- Samenleving --- Westen --- Vooroordelen --- Muslims --- Belgium --- Public opinion --- departement Algemeen 11 --- maatschappij --- moslims --- België --- islám --- ισλαμισμός --- Iżlam --- islamas --- islams --- islamismo --- iszlám --- ислям --- ислам --- mahomedanism --- islamism --- moslimský veriaci --- islámské náboženství --- sunita --- islámská církev --- mohammedanisme --- šíita --- mohamedanizmus --- muslimi --- muhamedanisme --- mohamedánstvo --- Mohammedanism --- muhameedlus --- suna --- muhamedānisms --- muslimské náboženství --- muhamettilaisuus --- mahometonybė --- mešita --- Muhamedanizëm --- Vooroordeel --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Ioslam
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|